Klanten moeten extra betalen als ze hun brieven sneller willen bezorgen.
Accountantskantoren die zakelijk klant zijn bij PostNL moeten er rekening mee houden dat de post die zij versturen een dag later aankomt. PostNL gaat post van zakelijke klanten vanaf volgend jaar binnen twee dagen bezorgen. Nu krijgen Nederlanders deze brieven nog binnen 24 uur thuis op de mat.
- PostNL gaat post van zakelijke klanten niet na één maar na twee dagen bezorgen
- Dit om de postbezorging betaalbaar te houden
- In de toekomst zijn brieven zelfs drie dagen onderweg
- Bedrijven die de post sneller bezorgd willen krijgen, moeten extra betalen
Volgens het postbedrijf is dit een van de noodzakelijke stappen om de postbezorging in Nederland betaalbaar te houden. PostNL kondigde de maatregel al eerder aan, maar nu is het besluit definitief.
Doordat er steeds minder post is om te bezorgen en arbeidskosten toenemen, ziet PostNL de marges op de bezorging van post de laatste tijd fors dalen. Daarom is het volgens de onderneming eigenlijk nodig om ook de normale brievenbuspost op termijn binnen twee dagen en in de toekomst binnen drie dagen te gaan bezorgen. Voor die laatste stap is een aanpassing van de postwet nodig.
Als organisaties hun zakelijke post straks toch graag sneller dan binnen twee dagen bezorgd zien, dan blijft dat overigens wel mogelijk. Maar dan moeten ze bij PostNL een hoger tarief gaan betalen.