Restaurant interior

Accountants zien het nog zonnig in voor de horeca

SRA presenteert sombere cijfers maar ziet ook volop perspectief.

De horeca heeft een sterke inhaalslag laten zien na de coronapandemie en de omzet ligt nog redelijk op niveau. De winsten staan echter onder druk en de verwachting is dat de volumes volgend jaar nauwelijks nog zullen toenemen. Een op de tien faillissementen in het MKB is een horecazaak. Ook het aandeel van de horeca in het aantal stoppers is gegroeid.

Dat signaleert accountantsorganisatie SRA in het nieuwe SRA-sectorrapport Horeca Vooral kleinere ondernemers hebben het zwaar en zij investeren minder in zaken als verduurzaming en digitalisering. Toch ziet SRA ook kansen en hebben horecaondernemers zeker perspectief. Vooral als ze goed nadenken over een duidelijke positionering, aldus SRA.

Geld is schaarser

Het investeringsklimaat was voor de horeca als geheel een aantal jaar geleden veel sterker dan nu. Geld is schaarser in de markt en is ook duurder geworden. Tegelijkertijd schieten de kosten omhoog, zijn er achterstallige betalingen en is er veel onzekerheid in de markt. 

“Deze combinatie van factoren betekent een groot risico voor de noodzakelijke investeringen in cruciale thema’s als digitalisering en verduurzaming en daarmee de groei op de lange termijn”, schrijft SRA. 

Toch is er voor ondernemers die denken in kansen nog veel te halen in de horeca, zo ziet SRA ook. Een voorbeeld is de opkomst van de gemaksgeneratie. “Het aandeel van deze generatie in de totale bestedingen in de horeca is al groot en zal heel snel dominant worden. Deze jongere doelgroepen zoeken snelle en gemakkelijke oplossingen om gezond te eten”,aldus SRA.

Onderscheid tussen functionele en belevingshoreca

De accountantsorganisatie denkt dat er in de horeca een duidelijk onderscheid komt tussen functionele en belevingshoreca. Aan ondernemers de taak om een duidelijke positionering te hebben en na te denken over passende concepten, luidt het asvies. 

Verder kan de horeca garen spinnen bijj de NoLo-trend (no or low alcohol), aldus SRA. Een alcoholvrij drankje hoeft van de consument niet per se goedkoper te zijn dan een alcoholhoudende drank. Dankzij de lagere btw houdt de ondernemer er dan meer aan over. 

“Daarnaast willen steeds meer mensen lokale, gezondere en kleinere producten en porties. Ook dit kan marge-technisch gezien kansen bieden. Als deze trends zich voortzetten – en daar lijkt het op – hebben horecaondernemers zeker perspectief.”

Bron @Accountantweek.nl