Hoe ontdek je kansen in de markt?

Als belastingadvies- en accountantskantoor wil je niet alleen je klanten vooruit helpen, maar ook zélf verder groeien. Waar liggen de kansen in de markt? Hoe ontdek je mogelijkheden voor groei of een nieuwe koers? Geert van den Berg, partner en accountant bij Bordan, vertelt hoe zijn kantoor alert blijft op kansen in de markt: “Luister goed naar wat er speelt bij ondernemers en verdiep je in de verschillende branches.”

1. Luister naar je netwerk

Soms hoef je niet eens heel hard te zoeken naar het ei van Columbus. Je hoeft alleen maar goed op te letten. Van den Berg: “Wij ontdekken als kantoor kansen in de markt door goed te luisteren naar wat er speelt bij onze relaties en klanten. Daarnaast besteden we aandacht aan het onderhouden van een kwalitatief goed netwerk, zodat je weet welke ontwikkelingen er spelen in de verschillende branchesWe gebruiken deze kennis om producten verder te ontwikkelen, zoals het management dashboard en ons Toekomstplan. Het Toekomstplan is een product waarmee we samen met de klant een concreet, strategisch en op maat gemaakt groeiplan maken dat op laagdrempelige wijze inzicht geeft in de organisatie van de klant. Dit kan niet een statisch geheel zijn. Het is een continu dynamisch geheel, waarbij veranderingen in de markt en in de branche meegenomen moeten worden.”

2. Verdiep je in de branches

Brancheorganisaties kunnen een belangrijke bron van informatie vormen als het gaat om het ontdekken van kansen in de markt. Bordan maakt daar gericht gebruik van, legt Van den Berg uit: “Al onze medewerkers hebben een personal branding traject doorlopen waarin ze hebben aangegeven met welke branches zij de meeste affiniteit hebben. De collega’s die dezelfde branches hebben gekozen vormen samen branche-teams waarbij er van verschillende kanten kennis wordt vergaard en vervolgens gedeeld wordt binnen het team. Vragen als: Wat zijn kansen per branche? Wat zijn bedreigingen? Waar moeten we op letten en waar moeten we aandacht aan geven? worden hier beantwoord.” Deze informatie wordt actief meegenomen in gesprekken met de klant. “Qua producten proberen we vanuit het Bordan Toekomstplan periodiek met de klant in gesprek gaan, zodat we kunnen inzoomen op specifieke situaties en adviseren over wat de klant zou moeten doen.”

Branche-informatie geeft dus niet alleen waardevolle informatie voor ondernemers, maar zorgt er ook voor dat je als belastingadvieskantoor relevant blijft.

Je kunt je producten specifieker afstemmen op veranderende wensen in de markt.

Bron @Nextens