3892021

Nederlander koopt meer bij lokale ondernemer

Nederlanders hebben in het afgelopen jaar bewust meer gekocht en geconsumeerd bij lokale winkels, zelfstandige horeca en bedrijven dan ooit. Dat blijkt uit onderzoek van Direct Research in opdracht van RegioBank.

We zijn ons meer bewust geworden van het belang van lokaal ondernemerschap (59%). Ruim de helft van Nederland (52%) kocht het afgelopen jaar dan ook meer bij de lokale ondernemer dan bij de landelijke winkelketen. Bijna driekwart (71%) vindt dat zij zelf een bijdrage moeten leveren om lokaal ondernemerschap te steunen en dezelfde hoeveelheid geeft aan dit sinds de pandemie nog belangrijker te vinden. Opvallend is dat vooral 18 tot 24 jarigen de noodzaak zien om de ondernemer uit de buurt te helpen; maar liefst 77 procent vindt dit sinds het ontstaan van COVID-19 een belangrijk aandachtspunt.

Een buurt met winkels en ondernemers draagt bij aan de kwaliteit van leven, vindt 78 procent van de Nederlanders. De rol van lokale ondernemers wordt daarin sterk benadrukt. Zo is bijna vier op de vijf Nederlanders (79%) van mening dat lokaal ondernemerschap de leefbaarheid van de buurt positief beïnvloedt. En hoewel dorpsbewoners het hier vaker mee eens zijn dan mensen uit de stad (82% versus 77%), is de mening over het authenticiteit unaniem. Maar liefst driekwart van de Nederlanders is van mening dat lokaal ondernemerschap de buurt een authentiek en uniek karakter geeft.

Het onderzoek is in opdracht van RegioBank uitgevoerd door Direct Research onder 1.040 Nederlanders van 18 jaar en ouder. 

Bron @Accountantweek