2283451

Pas op: Telefonisch verzoek om geld veilig te stellen is nep

Maak geen geld over en hang op

Oplichters bellen onze klanten. Als ze je bellen, hang dan op. De oplichters zeggen dat je geld niet veilig is op je ING-rekening. Ze vragen jou om je geld zo snel mogelijk naar een andere rekening over te maken zodat je geld wel veilig is.

Waar moet je op letten?

  • Oplichters worden steeds slimmer en spelen in op je gevoel van onveiligheid. Ze zeggen dat je snel moet handelen. 
  • De oplichter belt en zegt een ING-medewerker te zijn. Soms zie je zelfs ons telefoonnummer in je scherm staan. Deze truc wordt ook wel spoofing genoemd. 
  • De oplichter zegt dat er verdachte activiteiten zijn op je rekening en dat fraudeurs je rekening leeghalen.  
  • En de oplichter vraagt om meteen je geld ‘veilig te stellen’ door het over te maken naar een rekeningnummer dat zij opgeven. Meestal bij een andere bank. Ze gebruiken vaak de woorden ‘kluisrekening’ of ‘veiligheidsrekening’ of variaties hierop. 
  • De oplichter vraagt je soms ook om je Betaalpas mee te geven aan iemand die deze bij je thuis komt ophalen. Bijvoorbeeld een medewerker van ING, een postbode of koerier.
  • En de oplichter weet soms je geboortedatum, adres of andere persoonlijke gegevens. Dit weten ze uit eerdere phishingmails die je hebt ontvangen waarbij je bepaalde persoonlijke informatie hebt ingevuld. Een voorbeeld van zo’n valse mail zie je hieronder. 

Heb je deze verdachte mail ontvangen? Stuur hem dan door naar [email protected]. Verwijder hem daarna uit je mailbox. Heb je toch gegevens ingevuld? Neem dan contact op met onze Alarmlijn.

Wij vragen je nooit om je geld over te maken naar een andere rekening

Dit doen we ook nooit:

  • Vragen naar je inloggegevens, pincode of andere beveiligingscodes. Deze zijn alleen van jou en persoonlijk. 
  • We sturen nooit een e-mail of sms naar je met daarin een link die direct naar Mijn ING gaat. 
  • We laten je Betaalpas nooit door iemand bij je thuis ophalen. En je hoeft hem ook niet zelf op te sturen. Ook niet nadat je de pas hebt doorgeknipt. 

Maak geen geld over en hang op

Word je gebeld en zegt de persoon dat je geld niet veilig is en dat je het zelf moet overmaken naar een andere rekening? Hang meteen de telefoon op. Bel daarna de Alarmlijn op 020 22 888 00 (24 uur per dag, 7 dagen per week).

Bron @ING