Hand holds Netherlands flag an open window

Prinsjesdag 2021: verwachte maatregelen rond auto en milieu

Het Pakket Belastingplan 2022 bevat ook diverse voorstellen over de BPM evenals diverse wijzigingen in de energiebelastingen.

Aanscherping CO2-uitstootgrenzen en BPM-tarieven

Eind november 2020 is de aanscherping van de CO2-uitstootgrenzen in de BPM in het kader van de autonome vergroening al besproken. De Europese CO2-normen hebben een sterke invloed op de CO2-uitstoot-grenzen in de BPM. Voor 2021 is de Europese fabrikantennorm vastgesteld op gemiddeld 95 gram/km. Na 2021 zullen de normen nog strenger worden. De gemiddelde CO2-emissies van nieuwe personenauto’s die in de EU geregistreerde zijn, zullen in 2025 15% en in 2030 37,5% lager moeten liggen dan de emissiegrenswaarden voor 2021. Daarom zal het Belastingplan 2022 een aanscherping van de CO2-schijfgrenzen en tarieven in de BPM bevatten.

BPM en weggebruik

Het demissionair kabinet wil in de wet verduidelijken dat de BPM is bedoeld voor motorrijtuigen die van de weg gebruik maken. De staatssecretaris van Financiën zal deze verduidelijking opnemen in de Overige Fiscale Maatregelen (OFM) 2022.

Overgangsrecht postcoderoosregeling

Op grond van de postcoderoosregeling in de energiebelasting konden coöperaties een aanwijzing aanvragen bij de Belastingdienst. Bedrijven die elektriciteit leveren aan de leden van de coöperatie of de vereniging van eigenaren mochten dan voor een periode van vijftien jaar een verlaagd tarief in de energiebelasting toepassen. De postcoderoosregeling gold vanaf januari 2014 tot 1 januari 2021. Vanaf april 2021 wijst de fiscus geen nieuwe projecten meer aan voor deze postcoderoosregeling. De Subsidieregeling coöperatieve energieopwekking heeft de postcoderoosregeling vervangen. Op grond van overgangsrecht is de postcoderoosregeling toch toe passen gedurende een periode van vijftien jaar. Deze periode begint op het tijdstip waarop de coöperatie is aangewezen voor het gebruik van de postcoderoosregeling. Het blijkt echter dat de materiële overgangstermijn veel korter kan zijn als leden van een coöperatie komt te overlijden. Daarom zal het Belastingplan 2022 het overgangsrecht uitbreiden.

Voorkomen dubbele belastingheffing energieopslag

Voor de Nederlandse energiebelasting is de levering van elektriciteit via een aansluiting aan de verbruiker het primaire belastbaar feit. Binnen deze systematiek kan echter dubbele heffing van energiebelasting optreden. Dit is het geval als de levering van elektriciteit plaatsvindt via een aansluiting aan de verbruiker die wordt opgeslagen in een batterij. Daarbij is het oogmerk om een later tijdstip vanuit die batterij weer elektriciteit op het net in te voeden. Zowel op het moment dat men de stroom opslaat in een batterij als op het moment van het gebruik van die opgeslagen stroom vindt heffing van energiebelasting plaats. Daarbij gaat het overigens doorgaans om dubbele economische belasting. De belastingplichtigen zullen namelijk vaak verschillende (rechts)personen zijn. Al geruime tijd bestaat het plan om een maatregel in te voeren om deze dubbele heffing te voorkomen. De concretisering van dat plan zal naar verwachting plaatsvinden met het Belastingplan 2022.

Voorkomen samenloop nihiltarief en vrijstelling

De energiebelasting kent een nihiltarief voor de levering van aardgas dat wordt gebruikt als brandstof in de instelling waarin het is ontstaan. Onder aardgas moet men hier verstaan alle producten die de fiscus als aardgas aanmerkt. Daarnaast geldt een vrijstelling voor de levering van aardgas dat men gebruikt als additief of vulstof in producten die (in)direct zijn bestemd voor gebruik als aardgas. Het nihiltarief en de vrijstelling kunnen samenlopen, wat niet de bedoeling is. Het kabinet wil via het wetsvoorstel OFM 2022 de wet aanpassen om deze samenloop te voorkomen.

Aanpassing voorwaarden verlaagd tarief walstroom

Walstroom is elektriciteit die aangemeerde schepen vanaf het land geleverd krijgen. Walstroom is milieuvriendelijker dan de elektriciteitsvoorziening via generatoren aan boord van het schip. Dat komt omdat generatoren vaak diesel verbruiken. Om het gebruik van walstroom aantrekkelijker te maken gaat het tarief omlaag. Dit tarief wordt € 0,0005 per geleverde kWh elektriciteit. Ook hoeven schepen bij walstroom geen opslag duurzame energie te betalen. Het wetsvoorstel OFM zal een aanpassing van de voorwaarden voor dit verlaagde tarief voor walstroom bevatten.

Tax Talks live-uitzending Prinsjesdag 2021

Kijk op donderdag 23 september live naar de Tax Talks Prinsjesdagspecial en ontvang een gratis PE-punt!

Fiscaal journalist ????? ??????-??? ????? ?? bespreekt samen met vaste gasten ??. ????? ????????, ???. ???? ?????????? en ????. ??. ?????? ??????? de belangrijkste wijzigingen uit het nieuwe Belastingplan.

Bron @ SDU @Taxence