Young business woman using phone in coffee shop. Successful business woman. Business infographic

Telefonische hulp bij aangifte van Belastingdienst

De Belastingdienst start deze week met telefonische hulp bij aangifte. Door de coronacrisis is hulp op een belastingkantoor niet mogelijk. Een proef beviel goed en vanaf deze week worden zo’n 12.000 mensen telefonisch geholpen.

Het gaat om mensen die al een afspraak met de Belastingdienst hadden voor hulp bij de aangifte. Deze groep heeft automatisch uitstel gekregen. Het grootste deel van de belastingplichtigen, meer dan 9,3 miljoen mensen, heeft de aangifte inkomstenbelasting over vorig jaar ingestuurd voor de deadline van 1 mei.

Dit jaar vroegen minder mensen om hulp dan in andere jaren. Vorig jaar werden ruim 50.000 mensen geholpen, dit jaar kreeg de fiscus 48.000 verzoeken om hulp binnen. De fiscus kan voorlopig niet voldoen aan alle hulpvragen, vanwege corona. De telefonische hulp die nu wordt aangeboden, geldt vooralsnog alleen voor 12.000 mensen met een eenvoudige aangifte, waarbij vrijwel niets aangepast of extra ingevuld hoeft te worden. De Belastingdienst onderzoekt nu of men ook mensen met een complexere aangifte, bijvoorbeeld met aftrekposten, telefonisch kunnen helpen.

Dit jaar kregen meer mensen uitstel van hun belastingaangifte dan vorig jaar. In 2019 werd uitstel verleend aan 2,7 miljoen belastingplichtigen, dit jaar aan bijna 3 miljoen mensen. Die stijging komt deels doordat iedereen die dit jaar om hulp vroeg, automatisch uitstel heeft gekregen. Mensen die uitstel van de belastingaangifte kregen, hebben tot 1 september de tijd om deze alsnog in te vullen.

Bron n@Taxence