man riding bicycle to the office, slow life on the way. Eco friendly go to work. Vector illustration in flat style

Nederland koploper onkostenvergoedingen

Fiets van de zaak in fietsland uitzonderlijk.

Voor Europese bedrijven geldt binnenkort een nieuwe wetgeving waarbij meer openheid over het loon geboden is vanuit de werkgever. Zo kunnen werknemers eenvoudiger salarissen vergelijken. Europese HR-dienstverlener SD Worx deed onderzoek onder 16.000 werknemers in zestien landen naar de stand van zaken rondom salaris, transparantie en keuze.

Nederlanders ontvangen het vaakst een algemene onkostenvergoeding van alle Europese landen. Deze zit bij 53 procent van de ondervraagde werknemers in het arbeidsvoorwaardenpakket, gevolgd door een mobiliteitsbudget (37 procent) en technische voorzieningen (36 procent). Nederland als fietsland scoort met negen procent opvallend laag (plek 6) als het gaat om het krijgen van een fiets van de zaak, maar we zijn wel koploper als het gaat om een fietsplan opstellen voor werknemers (41 procent).

Arbeidsvoorwaarden

Het aanbieden van gevarieerde arbeidsvoorwaardenpakketten is essentieel om werknemers te motiveren, te behouden en aan te trekken. Waar sommige werknemers behoefte hebben aan meer vakantiedagen, kiezen anderen eerder voor extra financiële beloningen. Ruim één op de vijf (21 procent) Nederlandse werknemers geeft aan de mogelijkheid te hebben om zelf het voordelenpakket samen te stellen binnen een bepaald budget. Ierland (44 procent), het Verenigd Koninkrijk (33 procent) en Polen (30 procent) scoren hier het hoogst. De meest gewilde secundaire arbeidsvoorwaarden die Europese werknemers nog graag aan hun arbeidsvoorwaardenpakket willen toevoegen, blijken premies, bonussen en commissies te zijn (79 procent). Een derde (34 procent) van de werknemers beweert deze ook daadwerkelijk als vast onderdeel te hebben binnen het arbeidsvoorwaardenpakket.

“Een uitgebreid arbeidsvoorwaardenpakket is mooi, maar dat kan wel eens onoverzichtelijk worden. Een employee benefit statement kan daarbij helpen,” ligt Mark Bloem, directeur bij SD Worx Nederland, toe. “Door dit statement in te zetten, bieden werkgevers niet alleen een gedetailleerd overzicht van de persoonlijke arbeidsvoorwaarden, maar wordt ook de waarde van elk onderdeel helder weergegeven. Wanneer werknemers de echte waarde van hun pakket kennen, leidt dat tot extra waardering en motivatie. Ook dat komt de loyaliteit tussen werknemer en werkgever ten goede.”

Bron @Accountantweek