De Belastingdienst ontvangt veel verzoeken vooroverleg met betrekking tot het overgangsrecht wetswijziging belastingplicht open commanditaire vennootschappen en open fondsen voor gemene rekening per 1 januari 2025. Als duidelijk is dat men aan de voorwaarden voldoet, is geen vooroverleg nodig.
De laatste tijd ontvangt de Belastingdienst verzoeken voor de toepassing van de overgangsregeling bij de wetswijziging met betrekking tot de belastingplicht open commanditaire vennootschappen en open fondsen voor gemene rekening. Met name ook verzoeken die – zoals ook in die verzoeken zelf is opgenomen – volledig voldoen aan de wettelijke tekst van de regeling. Graag wijst Forum Fiscaal Dienstverleners erop dat als wordt voldaan aan de wettelijke voorwaarden voor toepassing van deze faciliteiten, geen vooroverleg nodig is. Op grond van de spelregels voor fiscaal vooroverleg (paragraaf 3 van het Besluit Fiscaal Bestuursrecht) neemt de Belastingdienst dergelijke verzoeken niet in behandeling. In deze handreiking zet Forum Fiscaal Dienstverleners de regeling op hoofdlijnen uiteen.
Wettelijke wijziging vennootschapsbelastingplicht einde 2024: afrekenen
Vanaf 1 januari 2025 zijn open commanditaire vennootschappen (hierna: OCV) en bijna alle open fondsen voor gemene rekening (hierna: OFGR) niet meer belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting (Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen (hierna: WFKR), Stb. 2023, 508 en de Wet aanpassing fonds voor gemene rekening en vrijgestelde beleggingsinstelling (hierna: WFGR), Stb. 2023, 503). Dit geldt ook voor Nederlandse en buitenlandse personenvennootschappen op aandelen (dit komt minder voor en wordt hierna niet meer apart benoemd).
Het aflopen van de vennootschapsbelastingplicht betekent aan het einde van het kalenderjaar 2024:
– eindafrekening in de vennootschapsbelasting; en
– fictieve vervreemding voor – commanditaire – vennoten en deelgerechtigden van hun aandeel of deelgerechtigdheid.
Overgangsfaciliteiten
Om deze acute heffing van inkomsten- en vennootschapsbelasting te voorkomen, bestaan overgangsfaciliteiten.
- Om acute heffing van vennootschapsbelasting over de eindafrekeningswinst bij de OCV of het OFGR te voorkomen, is er een doorschuiffaciliteit. Als voorwaarde geldt dat alle commanditaire vennoten respectievelijk deelgerechtigden onderworpen zijn aan de vennootschapsbelasting zonder ervan te zijn vrijgesteld.
- Om acute heffing van inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting bij de commanditaire vennoot of de deelgerechtigde in de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting te voorkomen is voorzien in een specifieke aandelenfusiefaciliteit. Deze aandelenfusie moet uiterlijk op 31 december 2024 plaatsvinden en latere heffing moet verzekerd zijn. Met deze specifieke aandelenfusie kan de fiscale claim op de participatie in de OCV of het OFGR doorschuiven naar een (nieuwe of bestaande) vennootschap.
- Deze specifieke aandelenfusiefaciliteit kent, in tegenstelling tot de aandelenfusiefaciliteit van artikel 3.55 Wet IB 2001, geen stemrechtcriterium en geen ontgaanstoets.
- De voorwaarden voor de doorschuiffaciliteit en de specifieke aandelenfusiefaciliteit staan in voornoemde wetten.
- Wordt aan de voorwaarden voldaan, dan kunnen de overgangsfaciliteiten zonder tussenkomst van de Belastingdienst worden toegepast.
- Een verzoek om vooroverleg wordt door de Belastingdienst niet in behandeling genomen als dit is bedoeld om zekerheid te verkrijgen over de toepassing van het recht dat rechtstreeks volgt uit openbare rechtsbronnen (§ 3 BFB).
- Let op!
Soms is een verzoek nodig. Dat geldt kortgezegd als:
– niet aan de basisvoorwaarden wordt voldaan voor de overgangsfaciliteiten (art. X, lid 2, e.v. WFKR onderscheidenlijk art. V, lid 2, e.v. WFGR; zie ook: beleidsbesluit Doorschuiffaciliteit afschaffing open CV en beleidsbesluit Doorschuiffaciliteit einde belastingplicht FGR);
– de commanditaire vennoten niet kiezen voor de specifieke aandelenfusiefaciliteit in de open cv waardoor in beginsel wordt afgerekend over ter beschikking gestelde vermogensbestanddelen. In dat geval kan, mits voldaan aan de voorwaarden, een verzoek worden gedaan om de doorschuiffaciliteit van art. XIII WFKR;
– voortzetting van het uitstel van betaling voor een eerdere reguliere aandelenfusie gewenst is (art. XVI WFKR)
– uitstel van betaling gewenst is als de belastingschuldige niet in aanmerking komt voor de doorschuiffaciliteit (art. 70g en 70h IW 1990). - Na de specifieke aandelenfusiefaciliteit kan een natuurlijk persoon een verzoek indienen voor de vaststelling van een beschikking verkrijgingsprijs aanmerkelijk belang
Bron @Taxence