Mobiele technologiepartner Dutch Grand Prix

Als event supporter van de Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix kreeg CM.com de kans om een geheel nieuwe vorm van Ticketing te introduceren. Met een enorme interesse in de 100.000+ beschikbare tickets werkt de Dutch Grand Prix nu met pre-registratie: van dag tickets voor volgend jaar, tot 3-daagse passe-partouts voor de komende 3 jaar. Met een grotere vraag dan aanbod, werd loting via specifieke algoritmes ingevoerd. Ook is gespreid betalen via diverse betaalmethoden geïntroduceerd. Ontdek hier deze en meer innovaties die voor de Dutch Grand Prix worden gelanceerd.

Vraag en aanbod tickets Dutch Grand Prix

Op 14 mei 2019 was het groot nieuws: De Formule 1 Dutch Grand Prix keert terug naar Nederland. Vanaf dat moment konden geïnteresseerden zich via de speciale pre-registratie pagina op CM.com bekendmaken. Deze eerste fase liep tot 17 juni en leverde maar liefst 250.000 aanvragen op die goed waren voor 1 miljoen toegangsbewijzen.

Door middel van het aanmeldformulier gaven geïnteresseerden hun naam, e-mailadres, telefoonnummer en woonplaats op. Deze gegevens waren belangrijk in het tegengaan van zwarthandel door frauduleuze accounts. De gegevens werden door CM Data gefilterd op een aantal authenticatiestappen. Per e-mailadres kon bijvoorbeeld maar één registratie gedaan worden. Voor de registratie was tevens een unieke SMS code nodig. Deze werd verstuurd naar het mobiele nummer, welke eenmalig te gebruiken is. Door deze filtering is in het aanvraag proces al ruim 11% van de aanvragen geblokkeerd omdat deze frauduleus bleken.

Rogier Aarts, Product Manager Ticketing bij CM.com: “Een veel gebruikte methode van zwendelaars bij registraties is het aanmaken van een groot aantal e-mailaccounts op een eigen e-maildomein om zo meerdere registraties te kunnen voldoen. Door ook te filteren op GSM nummer kan deze methode niet ingezet worden. Niet alleen zwendelaars eruit te filteren, maar ook om iedereen gelijke kansen te geven op tickets. We willen voorkomen dat fans straks misgrijpen omdat een groot aantal tickets op de zwarte markt terecht komt voor een verveelvoudiging van het bedrag”. 

Uitnodiging voor ticketaanvraag

Een week na het afronden van de pre-registratie fase, op 25 juni, werden de overgebleven e-mailadressen met een persoonlijke mail uitgenodigd een ticketaanvraag te doen. De geïnteresseerden kregen hierin de vraag welk type ticket ze wilden (dagticket voor een specifieke dag, weekendticket of passe-partout, voor 1 jaar of 3 jaar, en voor welke tribune en prijsklasse [brons, zilver of goud]). Deze mogelijkheid om voorkeuren aan te geven nog voordat de echte ticketverkoop start, is nieuw. 

formule 1 grand prix cm.com

Tweede keuze

Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk fans de kans krijgen om dit langverwachte sportevenement bij te wonen, werd tevens gevraagd naar een eventuele tweede keuze. Dus, stel een consument geeft aan een zilveren tribuneticket te willen. Dan kreeg hij de vervolgvraag of hij – indien die tickets uitverkocht zijn – eventueel interesse zou hebben in een duurder gouden of een goedkoper bronzen ticket. Dit om zijn kans op tickets te vergroten. Het was ook een optie om geen tweede keuze op te geven. Zowel de primaire als de eventuele tweede keuze werden opgeslagen. Dit zou op een later moment een grote rol spelen in de verdeelsleutel van tickets. Voor deze aanvraagronde gold een aankoopverplichting vanuit de consument indien hij werd ingeloot voor de door hem geselecteerde tickets. 

Betalen: Proactief en gemakkelijk

Voor toekenning van tickets aan de aanvragers heeft CM.com een nieuwe module binnen zijn bestaande ticketsysteem ontwikkeld. Na afloop van de aanvraagperiode hebben alle aanvragen een uniek lotnummer gekregen. Deze zijn “at random” toegekend, om elke vorm van voorrang uit te sluiten. Op basis van de beschikbare capaciteit van tickets zijn de aanvragen toegekend aan de aanvragen met het hoogste lotnummer. Vist iemand achter het net voor zijn eerste keuze, dan deed hij opnieuw mee in de loting van zijn tweede keuze. Hierbij werd door middel van ‘cascading’ in eerste instantie voorkeur gegeven aan de goedkopere optie. 

Oplossingen voor Dutch Grand Prix

Na de toekenning van de aanvragen kregen de aanvragers 5 dagen de tijd om hun betaling af te ronden. Doordat de waarde van de bestellingen uiteenliep van +/- 300 euro tot +/- 15.000 euro was er ook een mogelijkheid om tickets gespreid te betalen. Door deze optie had de aankoop van tickets voor het evenement in 2020 geen te grote impact op de persoonlijke financiële situatie.

Tot aan het evenement in 2020 staat nog een aantal gezamenlijke campagnes gepland waarbij Dutch Grand Prix de technologie van CM.com in gaat zetten voor 1 op 1 interactie met de fans. Jeroen van Glabbeek, CEO van CM.com, is enthousiast over de rol die CM.com speelt in de Formule 1 in Zandvoort. Hij licht toe: “Met onze technologie zorgen we ervoor dat de bezoekerservaring, van aanvraagproces tot en met de beleving, tot in de puntjes verzorgd is. We maken het bestelproces via ons ticketing platform een stuk gemakkelijker voor de fans; tickets aanvragen en afrekenen vindt allemaal plaats in de hand van de bezoeker, proactief en via de smartphone.”

Bron @CM.com